نماي كرتين وال -نماي لامل

۸ بازديد

 نماي لامل، يا همان نماي كرتين وال ؛ يكي از سيستم هاي نماي مدرن ساختماني بوده كه ساختاري خود ايستا داشته، به اين معنا كه وزن بالاي شيشه ، بر روي سازه كرتين وال يا همان لامل ها و شاسي كشي هاي مربوطه سنگيني مي كند و هيچ بار مرده اي حاصل از وزن شيشه ها و بار انرژي هاي حاصل از باد ، طوفان و … كه متوجه پوسته خارجي (نما) مي باشد، متوجه خود ساختمان نخواهد بود. به اصطلاح سيستم نماي لامل يك سازه مجزا محسوب مي شود.

نماي كرتين وال curtainwall يكي از انواع نماهاي شيشه اي ساختمان با سيستم پوشش با سازه خود ايستا است . در واقع نماي كرتين وال بهترين نماي شيشه اي ساختمان به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب مي شود. اين نوع نما معمولا از مصالح سبك بويژه تركيب آلومينيوم و شيشه ساخته مي شود.

 

لامل چيست ؟

اسنراكچر آلومينيومي نماي كرتين وال ، يا در واقع همان پروفيل هاي آلومينيومي كه شيشه بر روي آنها سوار مي شوند ؛ “لامل” ناميده مي شوند.

در نماي كرتين وال، لامل ها در دو بخش افقي و عمودي ارائه مي شوند. لامل هاي افقي “ترنسم” و لامل هاي عمودي “موليون” نام دارند. لازم به ذكر است كه در اجراي سيستم هاي نماي كرتين وال ، به طور معمول ترنسم (لامل افقي) در سايز طولي كوچكتري نسبت به موليون (لامل عمودي) ارائه مي شود اما مي بايستي كه عرض لامل ها با يكديگر برابر باشند. وجود اين اختلاف سايز در طول لامل ها به اين خاطر بوده كه بيشتر بار شيشه بر روي لامل هاي عمودي (موليون) خواهد بود، اما در افق ديد بعضي از طراحان و آرشيتكت ها و به دليل بالا رفتن سطح زيبايي بصري نما از داخل ، اندازه طولي ترنسم و موليون را با يكديگر برابر در نظر مي گيرند كه اين بسته به ظرافت در طراحي نما و معماري مي باشد.

 

نماي كرتين وال شيشه اي يكي از پركاربردترين انواع نماهاي شيشه اي مي باشد. نماي كرتين وال در برگردان پارسي معناي “ديوار پرده اي” را به خود مي گيرد ، اگر بخواهيم از منظر لغت شناسي به آن نگاه كنيم متوجه مي شويم كه از دو جزء “ديوار” (كه به منظور نوعي پوشش و جداكننده به كار برده شده) و “پرده” (كه هم بر سبكي وزن دلالت دارد و هم شفافيت) ، تشكيل شده است.

 

در واقع نماي كرتين وال شيشه اي سيستم پوشش دهنده بيروني ساختمان است ، پوششي غير ساختاري كه خودش به صورت جداگانه يك “سازه” محسوب مي شود ، به اين معنا كه هيچ بار مرده اي از ساختمان را به دوش نمي كشد و تنها نيرويي كه بر آن وارد مي شود وزن خودش و نيروي بادي است كه با احتساب موقعيت اقليمي و ارتفاع ساختمان بر آن وارد خواهد شد.

 

 

معماران و طراحان متخصص با دانش طراحي تكنولوژي نماي كرتين وال شيشه اي ، يكي از زيبا ترين نما هاي مدرن را با كاربرد آلومينيوم و شيشه ارائه مي دهند ، در واقع آنها آينده را طراحي مي كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.